FREIBURG

Klikkaa kuvaa suuremmaksi. KUVAT: © Pekka Hänninen

Klikkaa kuvaa suuremmaksi. KUVAT: © Pekka Hänninen

Freiburg on Euroopan ekopääkaupunki
Sijainti: Freiburg, Saksa
Suunnittelu: Freiburgin kaupunki (arkkitehti Wulf Daseking ym), 1970-luvulta alkaen

Freiburgia Etelä-Saksassa alettiin kehittää energiatehokkaampaan ja ekologisesti kestävämpään suuntaan jo 1970-luvulla. Tuolloin kaupunkilaisten yhteinen huoli oli lähistölle kaavailtu ydinvoimala, jolle haluttiin etsiä vaihtoehto kehittämällä uusiutuvia energiamuotoja ja toisaalta vähentämällä energiankulutusta. Nyt Freiburg on aurinkoteknologian keskus ja ekologisen kaupunkisuunnittelun mallikaupunki kansainvälisesti.

Kaupungin kasvu ohjattiin kaupungin rajojen sisäpuolelle. Markettien rakentaminen taajama-alueen ulkopuolelle kiellettiin, ja nykyään kaupungissa on runsaasti eläviä kivijalkakauppoja.

Kaupungissa liikennejärjestelmää on määrätietoisesti kehitetty kevyen ja julkisen liikenteen ehdoilla. Liikenne sujuu polkupyörien tahtiin, ja pyöräily on helppoa ja turvallista. Raitiovaunu saa aina risteyksissä etuajo-oikeuden. Pyöräily ja julkinen liikenne ovat kasvaneet ja yksityisautojen käyttö on vähentynyt. Freiburgissa autoja on 35 sataa asukasta kohden. Suomessa joka toisella on auto.

Juna-aseman yhteyteen on rakennettu tuhannelle pyörälle vartioitu parkkihalli, minne menopelinsä voi huoletta jättää matkan ajaksi. Asukkaat pääsevät kätevästi kotoa polkupyörällä pendelöimään Euroopan metropoleihin.

Rieselfeldin asuinalueen selkärangan muodostaa raitiotie. Alue on suunniteltu siten, että jokaisesta asunnosta on korkeintaan 300 metriä lähimmälle raitiovaunupysäkille, jonka tuntumassa on myös lähikauppa. Raitiotiekiskot jopa rakennettiin alueelle ensimmäisenä ennen rakennuksia – näin asukkaat pääsivät ja oppivat käyttämään raitiovaunua heti alueelle muutettuaan.

Rieselfeldin alueella rakennukset ovat energiatehokkaita ja harmaat jätevedet käsitellään ja imeytetään paikallisesti. Aluetta leimaa vehreys. Sen hiilidioksidipäästöt ovat noin puolet vastaavan saksalaisasuinalueen päästöistä.

Vauban on entiselle sotilasalueelle toteutettu energiatehokas asuinalue. Rakentamisen energiatehokkuutta ohjattiin tontinluovutusehdoissa, ja kaikki rakennukset ovat vähintään matalaenergiatasoa, osa passiivi- tai plusenergiataloja. Alueella on oma biovoimala ja tuulivoimaloita läheisellä kukkulalla, jotka tuottavat alueelle lämpöä ja sähköä.

Yksityisauton käytölle on etsitty vaihtoehtoja. Tiheä pikaraitiotieyhteys ja hyvät pyörätiet vievät Freiburgin keskustaan. Autoille ei ole pysäköintipaikkoja muualla, kuin alueen reunoilla. Vaubanin koillisnurkassa sijaitsee parkkitalo, josta voi myös vuokrata auton. Alueen autoilijat joutuvat maksamaan pysäköintipaikastaan todellisten kustannusten mukaisen hinnan. Autottomien ei siis tarvitse osallistua autojen säilytyskuluihin samalla tavoin kuin Suomessa. Vaubanissa henkilöautoja on vain 16 sataa asukasta kohden.

Kohteesta lisää:
Freiburgin kaupungin verkkosivuilta
www.wulf-daseking.de

 

 


Näytä Eko-Boxi suuremmalla kartalla