JÄTKÄSAARI

jatka

Klikkaa kuvaa suuremmaksi. KUVAT: © Helsingin KSV (1, 2, 4 ja 3) ja Pekka Hänninen (4)

Kaupunginosa raitiotieverkon ympärille
Sijainti: Helsinki, Jätkäsaari
Suunnittelu: Helsingin kaupunkisuunniteluvirasto / Matti Kaijansinkko, projektipäällikkö, 2008–

Jätkäsaari tukeutuu olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen, ja keskustan palvelut sijaitsevat aivan käden ulottuvilla. Saksan Freiburgin mallin mukaan raitiotieverkko toteutettiin jo ennen asukkaiden muuttamista alueelle. Tutkimusten mukaan asukkaat tottuvat tietyn liikennemuodon käyttäjiksi kuudessa kuukaudessa. Jos julkista liikennettä ei ole tarjolla, he päätyvät helposti yksityisauton käyttäjiksi.

Alueelle on tulossa 30 hehtaarin yhtenäinen autoton vyöhyke, ja autoverkot on minimoitu. Jokaiseen kortteliin on tavoitteena saada kaksi yhteiskäytössä olevaa autoa. Metroaseman yhteyteen Ruoholahteen on tulossa säältä ja ilkivallalta suojaavat säilytyspaikat 2000 polkupyörälle. Liikkumisen tarvetta pyritään pienentämään uusin innovaatioin. Ruokakaupat voisivat välittää tavaroita, joita voi tilata nettitavarataloista. Näin vältyttäisiin turhalta liikenteeltä kehäteiden marketteihin ja halleihin.

Jätteet kerätään Jätkäsaaressa imujärjestelmän avulla keskitetysti. Tämä vähentää jäteautoliikennettä 90 prosenttia. Jätkäsaareen on tulossa erityinen viherkortteli, jonka rakennuksissa on viherseinät ja katoilla palstaviljelyä.

Kohteesta lisää: www.uuttahelsinkia.fi/fi/lansisatama